Ahad, 13 Mac 2011

Keluarkan bumbung genting

Hari ini Ahad 13-03-2011 dua bangla itu juga yang buat kerja. Dua bangla ini tidur di rumah aku yang tengah renovate tu. Depa tidur di bahagian dapur rumah, kerana bahagian itu bumbung asbestos yang belum dipunggah. Malam tadi tidak hujan. Hari ini aku boleh belek2 lagi beberapa barang yang masih banyak berselerak di porch luar.

Bumbung genting yang di atas siling sudah di bawa turun dan disusun rapi di dalam dan di luar rumah. Ada yang pecah dan banyak yang masih elok.

Hari ini kerja dua bangla itu memunggah kayu bumbung. Dua orang ini juga yang buat kerja. Kayu-kayu bumbung itu dipunggah satu demi satu dan di susun di kaki lima.

Masih elok kayu-kayunya. Ada orang nak booking, aku cakap tunggulah dulu. Manalah aku tau berapa duit yang depa kena bayar untuk borong semua kayu dan bumbung genting itu.

Nabil masih tidor. Rupa-rupanya dia balik malam tadi. Hari ini jam 12.45 tgh dah nak balik ke UIAM.

Aku balik rumah jam 12.15 tgh. Mak Nabil dan siap, tapi Nabil baru bangun tidor. Aku suruh cepat2 mandi sebab aku tak nak memecut ke Sahab Perdana.

Jam 12.35 baru siap. Aduh! Kena cepat ni. Nanti tertinggal bas pulak si Nabil.

Sampai di Sahab jam 12.45, aku turunkan depa di porch depan dan terus mencari parkir kereta. Bila aku masuk dalam Sahab Perdana, lalu ikut kaunter tiket, nampak Nabil masih menunggu di kaunter syarikat bas yang dia beli tiketnya.

Aku bagi tau Nabil, tunggu apa di sini yang tak ada orang? Pi tengok diluar sana. Bas dok tunggu kot! atau pun dah terlepas.

Datang seorang gadis, tanyakan Nabil naik bas pukul berapa. Bila Nabil jawab, dia terus suruh ke tempat bas kerana bas sudah tunggu.

Bas yang dinaiki Nabil tu nampak baru, plet DBS. Siap ada WiFi lagi. Aku try login, memang boleh masuk free punya. Canggih sungguh bas express la ni. Tak macam dulu. Siap boleh tanya, ada ekon atau tidak. Yang tak ekon, murah, yang ekon mahal sikit.

Dalam 20 minit tunggu, bas Nabil pun bertolak. Dan pesen bini aku, kalau antar anak naik bas, selagi bas itu tak hilang dari mata, dia akan tetap tunggu. Waimma jam 1 pagi pun dia sanggup tunggu tengok bas jalan.

Lepas itu ke ATM yang ada di Sahab Perdana, Cash RM2 ribu.

Terus bergerak ke Bank Muamalat dekat Star Parade untuk deposit duit kepada anak aku yang sulung. Mak dia kata la ni ada di Kelantan, ikut rombongan UNIMAPS. Ok lah. Yang penting deposit dulu duit supaya dia dapat bayar yuran semester akhir.

Anak aku yang sulung ini Nizamuddin akan  habiskan pengajian sarjana muda mekatronik 2 bulan lagi. InsyaAllah. Semoga Nizam akan berjaya dengan cemerlang nanti.

Lepas deposit duit RM1ribu di Bank Muamalat, kami balik terus ke rumah. Banyak lagi kerja yang nak dibuat. Bini pun nak sambung kerja di sekolahnya.

Lepas Asar aku pergi jenguk 2 bangla yang buat kerja tadi. Rupanya2 depa dah punggah semua kayu bumbung dan letakkan dikaki lima.

Aku panggil Naufal membantuku angkat beberapa barang lagi dengan proton saga.

Jam 7.00 baru aku teringat nak jumpa Che Ad 46. Dah 2 malam berturut-turut aku pergi carinya. Tapi tak jumpa. Rumahnya macam tak ada orang. Kali ini aku kena pergi siang pulak. Tapi dah dekat maghrib ni. Harap-harap jumpa.

Bila aku sampai saja depan rumah Che Ad 46, jiran sebelahnya bagi tau, dia baru saja berangkat ke Kulim dengan anak  menantunya. Kata jirannya, Che Ad 46 baru keluar dari wad. Dah 2 minggu dia di wad sebab ghout.

Aku minta nombor telefon Che Ad 46 dari jiran tersebut. Dia cuma ada nombor telefon rumah dan nombor telefon bimbit isteri Che Ad 46. Aku catat keduanya. Malam nanti aku boleh telefon Che Ad 46 untuk bertanya sesuatu yang aku musykil. Semuanya pasal rumah.

Malamnya aku dengan naufal sekali lagi ke rumah ambil barang-barang yang sepatutnya. Lampu dah tak ada, jadi aku guna lampu proton saga untuk  menyuluh. 2 trip saja yang sempat malam ini. Lepas tu dah letih dah. Umur makin banyak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan