Sabtu, 12 Mac 2011

Bumbung mula dipunggah

Hari ini sabtu 12-03-2011, dua bangla yang dipanggil Salam dan Mehboob bekerja keras memunggah bumbung genting seluruh rumah. Kurderat 2 bangla ini nampak macam tak mampu saja buat kerja punggah memunggah ni. Aku sapa keduanya. Bila aku masuk ke dalam rumah, rupa-rupanya dah banyak yang mereka punggah dan susun di atas siling.

Aku cadangkan kepada Mehboob supaya guna tilam yang aku tak nak pakai lagi untuk turunkan bumbung genting itu. Apa depa 2 orang buat?

Salam yang ada di atas bumbung jatuhkan satu persatu genting di atas tilam dan dikutip susun oleh Mehboob yang menunggu di bawah.

Hampir tengahari aku blah. Tak larat tunggu tengok depa 2 orang buat kerja macam tak penat2 saja.

Petangnya aku pergi lagi menyapa 2 bangla ini. Nampak macam dah nak habis bumbung genting itu dipunggah.

Jam 6 petang semuanya selesai.

Hari ini pergi ambil lagi beberapa barangan yang penting-penting seperti kerusi dan meja. Takut nanti terkena air hujan, mau kembang satu meja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan